This website uses cookies to improve your user experience.

Click "I agree" or any link to accept these cookies. To learn more about how we use cookies, you can read about them here.

menu
PL
Back to menu

Choose your language

Aktualności
- Szwajcaria, Pontresina

Poznaj nowe obszary

Ciąg dalszy naszej eksploracji Europy na e-MTB. Poprosiliśmy dziesięciu rowerzystów o przygotowanie trasy e-MTB, która będzie wyzwaniem i inspiracją do eksplorowania nowych obszarów. Międzynarodowy przewodnik rowerowy, Dave Spielmann, pokazał nam w Szwajcarii swoją ulubioną trasę.

Unfortunately we cannot provide you this service with your current cookie preferences. If you would like to change your cookies preferences, please click “Privacy Policy and Cookies” in the footer.

Engadyna może przyprawić o ból głowy z powodu bogactwa wyboru, bo tutejsze szlaki mierzą ponad 400 km. Na szczęście miejscowy przewodnik i specjalista od e-MTB, Dave Spielmann, przygotował trasę, która pozwala poznać różnorodność tego obszaru.  Zaczyna się w tradycyjnych szwajcarskich, alpejskich wioskach, następnie przychodzi czas na piękne lasy, a punktem kulminacyjnym są widoki lodowców i najwyższy szczyt w okolicy.

Wysokie góry działają magicznie na ludzki umysł, jednocześnie uspokajając i inspirując. Dzień w górach jest wart tyle, co tydzień wakacji w jakimkolwiek innym miejscu. Podczas jednej wycieczki, wyruszając z Pontresiny, można natknąć się na urozmaicone trasy i niezapomniane widoki, a ta trasa jest zachwycająca i malownicza. Gdzie nie spojrzeć, wzrok przyciągają piękne góry albo jeziora.

Pierwsza część trasy przygotowanej przez Spielmanna była dosyć łatwa, aż do podjazdu pod Berninapass. Ścieżki na tym etapie są bardzo zróżnicowane: single tracki, szlaki, kamieniste odcinki i łagodne przejazdy.  Jednak decydując się na dłuższą pętlę wokół Lagalp, należy przygotować się na bardziej wymagające wysokogórskie, alpejskie warunki: trudne podjazdy, otwarte łąki, niewielkie jeziora i przejazdy przez potoki!

Pociąg kontra e-MTB

Wiele osób dociera na Berninapass pociągiem, jednak na tym odcinku Spielmann, uzbrojony w SHIMANO STEPS, samodzielnie pokonuje trasę aż na szczyt. Toby Martin z ekipy filmowej HUMAN chciał nagrać Spielmanna jadącego obok pociągu, jednak nawet biorąc pod uwagę punktualność, z której słynie kolej we Szwajcarii, to było nie lada wyzwanie.

Ta malownicza trasa jest niewiarygodna. Jest bardzo różnorodna i kolorowa. Gdzie nie spojrzeć, wzrok przyciągają piękne góry albo jeziora.

„Bardzo chcieliśmy nagrać ujęcie z pociągiem, dlatego pojechaliśmy w miejsce, w którym mogliśmy uchwycić Dave’a i pociąg w jednym kadrze. Gdy tylko przyjechaliśmy, nadjechał pociąg. Zaczęliśmy krzyczeć «pociąg!». Biegliśmy przez pole, aby go sfilmować, taszcząc kamery, a Dave biegł do roweru. Nim dobiegliśmy, pociąg odjechał”.

„Czekaliśmy trochę czasu na kolejny przejazd, ale odpuściliśmy, ponieważ musieliśmy nakręcić inne rzeczy. Gdy tylko zrezygnowaliśmy, nadjechał kolejny. Znowu zaczęliśmy szybko się ustawiać i przegapiliśmy okazję po raz drugi! Na szczęście los się do nas uśmiechnął i nagle z każdej strony zaczęły nadjeżdżać pociągi. Włożyliśmy sporo energii, żeby wszystko się udało — na szczęście nasza cierpliwość została wynagrodzona”.

Szwajcarskie kolarskie paliwo

Dzień jazdy i kręcenia w wysokich górach wyostrza apetyt. Spielmann nalegał, aby załoga spróbowała jego ulubionego dania, lokalnego przysmaku rolników, czyli makaronu z musem jabłkowym — Älplermagronen mit Apfelmus.

„Kelner przyniósł wielką michę pasty, a właściwie makaronu z serem”,
jak przypomina sobie operator, Toby Martin. „Dave stał naprzeciwko mnie i spoglądając mi w oczy, spróbował musu jabłkowego. Nie mogłem w to uwierzyć! Dał mi łyżkę, żebym spróbował i zacząłem się śmiać: to było pyszne! To dziwne połączenie, ale od tamtego czasu często mam ochotę na to danie!”.

Wiele miejscowych szwajcarskich specjałów jest bardzo ciężkich, tłustych i bogatych w węglowodany. Mają dać energię, która jest potrzebna na tej wysokości. Idealnie nadają się na węglowodanową ucztę po wysiłku, ale najpierw trzeba oczywiście na nią zasłużyć. Czas wskoczyć na e-MTB i ruszyć w góry.

Na e-MTB można eksplorować nowe obszary — gdzie zamierzacie wyruszyć? Powiedzcie nam, dodając @Shimanoebike

Szwajcaria, Pontresina, Engadyna

Wysoko w górach, w towarzystwie jezior, z błyszczącymi lodowcami w tle, kryje się jeden z najlepszych alpejskich single tracków, który polubią miłośnicy adrenaliny